Annemie is een Belgische journaliste die eerst voor het Vlaamse actualiteitsmagazine Knack werkte en vervolgens voor de televisie. Ze schreef een aantal boeken en ze werkte mee aan enkele tv-reeksen.
Zo was er 'De moeder van mijn dochter' waarin Annemie Afrika doorkruiste met de bedoeling de roots van haar adoptiedochtertje Hope te zoeken. Het was een emotionele documentaire waar de moeder van Hope centraal stond. Zij overleed twee jaar na de geboorte van haar dochter. Annemie gaat wil onderzoek doen naar de aids-problematiek die vele mensen in Afrika treft.
Voor de serie Ladies First reisde Annemie heel wat landen af, van Timboektoe tot Jeruzalem, van Oost-Timor naar Afghanistan, van Swaziland naar Georgië en van Nepal naar de Filipijnen. Een hele tocht waarin ze het verhaal vertelt van vrouwen zoals jij en ik, van vlees en bloed, elk met een andere identiteit en persoonlijkheid.
Vervolgens kwam er in 2010 de reeks, In Godsnaam. Hier gaat Annemie opzoek naar allerlei verschillende godsdiensten. Ze doet dit door zich volledig in te leven in een bepaalde godsdienst en vele mensen te volgen in hun doen. Het programma lokte veel reacties uit bij de kijkers.
Naar aanleiding van dit programma geeft Annemie lezingen. In deze lezing bespreekt ze de verschillende godsdiensten op haar eigen, amusante en vooral boeiende manier.
Samen met haar vriendin en fotografe Lieve Blancquaert schreef ze een paar boeken. Zo is er Insjallah mevrouw dat het verhaal vertelt van Afghaanse vrouwen in Afghanistan. In dit boek nemen ze een kijk achter de sluier van Afghaanse vrouwen en kinderen. Een ander bekend boek van het duo is Mijn status is positief. In dit boek wordt de aids problematiek in Europa en Afrika besproken aan de hand van verhalen van verschillende seropositieve mensen.
Naast auteur van verscheidene boeken en maker van tv-reeksen is Annemie ook fulltime moeder van vijf kinderen, waaronder Hope, het geadopteerde kindje. Dat het een straffe madam is, moet nu wel duidelijk zijn!
De lezing
De lezing van Annemie Struyf ging door in de C-mine in Genk. Ik ging er een beetje afwachtend naar toe. Een lezing ... dat kan tegenvallen! Maar deze lezing was het tegenovergestelde!!
Vooraf had ik al wat informatie opgezocht over wat de lezing precies inhield. Na het lezen van deze informatie zijn er enkele vragen in me opgekomen. Welk gevoel had Annemie bij de verschillende godsdiensten? Zijn de clichés over de verschillende godsdiensten waar? Wat houden bepaalde godsdiensten in?
Ik hoop op deze vragen een antwoord te vinden tijdens de lezing en mijn opzoekingswerk achteraf.
Annemie vertelde over de verschillende godsdiensten waarin zij zich had verdiept voor de tv-serie In Godsnaam. Dit gebeurde op een zeer amusante manier. Ze had een hoog entertain-gehalte waardoor de bezoekers aan haar lippen hingen. Af en toe een grapje tussendoor, gecombineerd met rake getuigenissen maakten er een leuke en leerrijke avond van.
Ze had enkele godsdiensten op het programma staan. Namelijk:
- Islam
- Zen-boeddhisme
- Hare Krishna
- Jodendom
Niet elke godsdienst werd even uitgebreid vertelt wegens tijdgebrek maar wat er verteld werd was zeker nuttige informatie.
Verdieping
Om een goed antwoord te vinden richt ik mij tot twee godsdiensten die Annemie heeft besproken. Namelijk: de Islam en het Zen-boeddhisme. Voor de Islam heb ik gekozen omdat Annemie de groep Al Minara heeft besproken en wat daar gebeurde. Deze groep kende ik nog niet. Het Zen-Boeddhisme is totaal nietszeggend voor mij. Daarom zoek ik ook informatie hierover op.
Hare Krishna is voor mij wel bekend. In het eerste jaar hoger zijn wij op bezoek geweest bij hen in Durbuy. Ook het Jodendom is voor mij bekend omdat we dit vorig jaar uitgebreid besproken en bestudeerd hebben.
De islam
Als eerste had Annemie het over de Islam. Zelf weet ik hier al redelijk veel over aangezien we ons vorig jaar daarin verdiept hebben voor en tijdens de interdisciplinaire reis naar Marokko. Toch had Annemie het over een organisatie waar ik nog nooit van gehoord had. Namelijk, Al Minara.
Al Minara is een organisatie die zichzelf een steunpunt project noemt en gevestigd is in Brussel. De organisatie is opgericht voor mensen die de stap naar de Islam willen zetten. Het gaat dus over Vlaamse mensen die zich willen bekeren tot de Islam.
De organisatie geeft hun kennis over de Islam door, je kan er informatie krijgen, ze begeleiden en ondersteunen je en bieden je een luisterend oor.
Volgens Annemie klonk het allemaal als rozengeur en maneschijn maar was het in de praktijk toch omgekeerd. Zij volgde een paar Vlaamse meisjes die zich dankzij Al Minara lieten bekeren tot de Islam. Volgens haar werden de meisjes aan het einde van de rit uitgehuwelijkt aan moslims uit het buitenland. Deze mannen kwamen dan naar hier en verkregen dankzij het huwelijk legale papieren om hier te blijven.
Na deze uitzending op tv kwam er dan ook veel controverse van de groep Al Minara. Ze dreigde met een rechtszaak omdat Annemie hen in een slecht daglicht had geplaatst bij de Vlaamse bevolking.
Wanneer de tv crew dreigde nog meer sappige details te zullen openbaren, stopte Al Minara met de dreigementen en keerde de rust terug.
Zen boeddhisme
Zen, in het Japans Chan genoemd, is een vorm van het boeddhisme die de nadruk legt op concentratie-meditatie. Het heeft als doel inzicht te krijgen op je ware aard en zo de weg te openen naar een bevrijde manier van leven.
1. De geschiedenis
De grondlegger van het Zen boeddhisme is monnik Bodhidharma. Er wordt verondersteld dat hij afkomstig was van Zuid-India en dat hij China van zuid naar noord doorreisde. Hierdoor zijn de eerste bronnen van het Zen afkomstig uit Zuid-China in de vierde en vijfde eeuw.
Net voor zijn dood heeft hij zijn leer door gegeven aan discipel Huike. Een discipel is een leerling van een leider. In dit geval kunnen we dus zeggen dat Huike de leer van Bodhidharma heeft geleerd en overgenomen. Hierdoor werd Huike de eerste patriarch of geestelijke leider van het Zen boeddhisme.
De eerste patriarch van het Zen was een feit en toch is er zeer weinig te vinden over deze tijd! Het is pas vanaf de zesde en laatste patriarch dat de geschiedenis ons wat wijzer kan maken. Deze zesde patriarch noemde Huineng en wordt gezien als de grootste leider binnen het Zen boeddhisme. Raar maar waar wordt in de Chinese Zen scholen niet Bodhidharma gezien als hun stichter en voorvader maar wel Huieng. Dit is een raar feit omdat Bodhidharma toch de grondlegger was van het Zen.
2. Eigenschappen
Het centrale idee van het Zen boeddhisme is de verlichting. Deze verlichting kan men bereiken door volledig onafhankelijk te zijn van materiële zaken. Dit wil zeggen dat de mensen die in een boeddhistisch klooster wonen, zeer primitief en eenvoudig leven.
Kenmerkend voor Zen is ook de sobere en nuchtere manier van denken. De dingen zijn zoals ze zijn, men hoeft er geen diepere verklaring voor te zoeken. Eenvoud is het kernwoord om de leer te omschrijven.
Deze eenvoud komt ook terug in hun levensstijl. De monniken bidden tien uur per dag. Elke sessie duurt één uur afgewisseld met twee minuten pauze. Het mediteren doen ze in de lotushouding. Bij deze houding ligt je linkervoet op je rechterbeen en je rechtervoet op je linkerbeen.
Deze houding aannemen is zeker niet vanzelfsprekend. Op de afbeelding lijkt de persoon rustig en comfortabel te zitten maar in de realiteit is dit niet zo. De lotushouding vergt enige lenigheid en zelfs dan wordt de houding na enkele minuten pijnlijk en zelfs onhoudbaar! Als eerste had Annemie het over de Islam. Zelf weet ik hier al redelijk veel over aangezien we ons vorig jaar daarin verdiept hebben voor en tijdens de interdisciplinaire reis naar Marokko. Toch had Annemie het over een organisatie waar ik nog nooit van gehoord had. Namelijk, Al Minara.
Al Minara is een organisatie die zichzelf een steunpunt project noemt en gevestigd is in Brussel. De organisatie is opgericht voor mensen die de stap naar de Islam willen zetten. Het gaat dus over Vlaamse mensen die zich willen bekeren tot de Islam.
De organisatie geeft hun kennis over de Islam door, je kan er informatie krijgen, ze begeleiden en ondersteunen je en bieden je een luisterend oor.
Volgens Annemie klonk het allemaal als rozengeur en maneschijn maar was het in de praktijk toch omgekeerd. Zij volgde een paar Vlaamse meisjes die zich dankzij Al Minara lieten bekeren tot de Islam. Volgens haar werden de meisjes aan het einde van de rit uitgehuwelijkt aan moslims uit het buitenland. Deze mannen kwamen dan naar hier en verkregen dankzij het huwelijk legale papieren om hier te blijven.
Na deze uitzending op tv kwam er dan ook veel controverse van de groep Al Minara. Ze dreigde met een rechtszaak omdat Annemie hen in een slecht daglicht had geplaatst bij de Vlaamse bevolking.
Wanneer de tv crew dreigde nog meer sappige details te zullen openbaren, stopte Al Minara met de dreigementen en keerde de rust terug.
Zen boeddhisme
Zen, in het Japans Chan genoemd, is een vorm van het boeddhisme die de nadruk legt op concentratie-meditatie. Het heeft als doel inzicht te krijgen op je ware aard en zo de weg te openen naar een bevrijde manier van leven.
1. De geschiedenis
De grondlegger van het Zen boeddhisme is monnik Bodhidharma. Er wordt verondersteld dat hij afkomstig was van Zuid-India en dat hij China van zuid naar noord doorreisde. Hierdoor zijn de eerste bronnen van het Zen afkomstig uit Zuid-China in de vierde en vijfde eeuw.
Net voor zijn dood heeft hij zijn leer door gegeven aan discipel Huike. Een discipel is een leerling van een leider. In dit geval kunnen we dus zeggen dat Huike de leer van Bodhidharma heeft geleerd en overgenomen. Hierdoor werd Huike de eerste patriarch of geestelijke leider van het Zen boeddhisme.
De eerste patriarch van het Zen was een feit en toch is er zeer weinig te vinden over deze tijd! Het is pas vanaf de zesde en laatste patriarch dat de geschiedenis ons wat wijzer kan maken. Deze zesde patriarch noemde Huineng en wordt gezien als de grootste leider binnen het Zen boeddhisme. Raar maar waar wordt in de Chinese Zen scholen niet Bodhidharma gezien als hun stichter en voorvader maar wel Huieng. Dit is een raar feit omdat Bodhidharma toch de grondlegger was van het Zen.
2. Eigenschappen
Het centrale idee van het Zen boeddhisme is de verlichting. Deze verlichting kan men bereiken door volledig onafhankelijk te zijn van materiële zaken. Dit wil zeggen dat de mensen die in een boeddhistisch klooster wonen, zeer primitief en eenvoudig leven.
Kenmerkend voor Zen is ook de sobere en nuchtere manier van denken. De dingen zijn zoals ze zijn, men hoeft er geen diepere verklaring voor te zoeken. Eenvoud is het kernwoord om de leer te omschrijven.
Deze eenvoud komt ook terug in hun levensstijl. De monniken bidden tien uur per dag. Elke sessie duurt één uur afgewisseld met twee minuten pauze. Het mediteren doen ze in de lotushouding. Bij deze houding ligt je linkervoet op je rechterbeen en je rechtervoet op je linkerbeen.
Tijdens de meditatie sessies loopt er een monnik rond in de zaal. Hij observeert de anderen en wanneer zij een beweging maken zal hij stokslagen geven.
Ook hadden de monniken zeer rare eetgewoonten. Elke maaltijd bestaat uit 50 rijstkorrels die ze moeten opeten. Op elke rijstkorrel moet 50 keer gekauwd worden eer je het mag doorslikken.
Volgens Annemie is deze levensstijl mentaal dan ook zeer zwaar. Je leeft constant in stilte met je eigen gedachte rond je heen.
Mijn mening
Ik vond de lezing van Annemie Struyf zeer interessant! Dankzij de lezing is mijn visie over de verschillende godsdiensten verbreed. Op voorhand wist ik er niet zo veel van maar dankzij de leuke en meeslepende lezing is er veel voor mij opgeklaard.
Ook de persoon Annemie heb ik beter leren kennen. Niet alleen dankzij de lezing maar ook dankzij het opzoekingswerk ben ik te weten gekomen dat het echt een straffe madam is!
Bronnen
Het Zen-boeddhisme in Japan, internet, 29 december 2010, (http://mediawiki.arts.kuleuven.be/geschiedenisjapan/index.php/Het_Zen-boeddhisme_in_Japan#Centrale_idee).
Alminara - steunpuntzusters, internet, 15 december 2011, (http://alminara.be/).
"In Godsnaam" - Interview met Khadija Ann De Bruyne (Al Minara), internet, 27 januari 2010, (http://www.indymedia.be/index.html%3Fq=node%252F36363.html).
Wikipedia - Zen, internet, 27 november 2011, (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zen).
STOLLEMAN, J., Het Zenboeddhisme, internet, 15 december 2011, (http://www.symbolic.be/?CategoryID=567&ArticleID=1304).